Biodanza a věda
Zakladatel Biodanzy, Rolando Toro (1924-2010), publikoval v souvislosti s Biodanzou řadu knih. Nejrozšířenější je základní kniha Biodanzy z roku 2000 obsahující informace o teoretickém zázemí systému a jeho praktické aplikaci. Kniha vyšla postupně v italštině, portugalštině, španělštině, francouzštině, němčině a nizozemštině pod názvem Biodanza (původní německé vydání pod názvem Das System Biodanza).
Základní vědecké výzkumy
Systém Biodanzy má svůj základ ve vědeckém poznání, především v biologii, a již za života svého zakladatele byla Biodanza předmětem výzkumů. O ty se zasloužil především Marcus Stück (většinou citován jako Marcus Stueck) z Univerzity v Lipsku v Německu, který s Rolandem Torem úzce spolupracoval.
Stückova kapitola věnovaná Biodanze se stala i součástí Oxford Handbook of Dance and Wellbeing z roku 2017. Stück stojí v čele mezinárodního týmu výzkumníků zabývajících se Biodanzou a na stránkách bionet-research.com zveřejňuje publikace související s Biodanzou.
Výzkumy s Biodanzou související se zaměřují převážně na její přínos v oblasti zdraví. Zde dominují témata jako redukce bolesti, redukce stresu či zvýšení imunity. Mnoho prací se rovněž zabývá přínosem Biodanzy k psychickému zdraví jako například k rozvoji emoční inteligence, a především k celkovému stavu pohody.
Příklady zkoumaných skupin a problematik
Výzkumy v oblasti zdravotního přínosu a pozitivního psychického vlivu na účastníky Biodanzy jsou prováděny na specifických skupinách, mezi něž patří děti, dospívající, studenti, učitelé, zrakově postižení či pacienti s neurodegenerativními onemocněními, jako je například Alzheimerova či Parkinsonova nemoc, nebo s chronickými onemocněními, jako jsou poruchy autistického spektra a především fibromyalgie.
Sám Rolando Toro za svého života využíval systém Biodanzy původně ke zlepšení životních podmínek psychiatrických pacientů a později také u pacientek po mastektomii, u pacientů s Hansenovou chorobou (lepra) či u HIV pozitivních osob.
Biodanza je úspěšně využívána rovněž u osob s psychosomatickými obtížemi či u pacientů s rakovinou.
Výběr z publikovaných výzkumů
Níže jsou uvedeny výzkumy publikované v prestižních světových časopisech (indexovaných v databázích Web of Science a Scopus):
Kortizol u dětí
Zdroj
Stueck, M., Villegas, A., Lahn, F., Bauer, K., Tofts, P., & Sack, U. (2016). Biodanza for kindergarten children (TANZPRO-Biodanza): Reporting on changes of cortisol levels and emotion recognition. Body, Movement and Dance in Psychotherapy, 11(1), 75–89. https://doi.org/10.1080/17432979.2015.1124923 Dostupné z: http://bionet.name/artikel/TBMD_A_1124923-1.pdf
Fyziologický vliv biodanza – děti
Zdroj
Stueck, M., Villegas, A., Bauer, K., Tofts, P., & Sack, U. (2013). Effects of an evidencebased dance program (TANZPRO-Biodanza) for Kindergarten Children aged four to six on immuneglobuline A, Testosterone and heart rate. Problems of Education in the 21st Century, 56, 128–143. Dostupné z: https://oaji.net/articles/2014/457-1420056211.pdf
Agrese u pacientů s demencí
Zdroj
Chiesi, F., Gori, E., Collini, F., Palfrader, A., Galli, R., Guazzini, A., Collodi, S., Lorini, C., & Bonaccorsi, G. (2021). Biodanza as a Nonpharmacological Dance Movement–Based Treatment in Older People With Alzheimer’s Disease: An Italian Pilot Study in 2 Tuscan Nursing Homes. Holistic Nursing Practice, 35(5), 264–272. https://doi.org/10.1097/HNP.0000000000000470 (Není Open Access)
Fybromyalgie: snížení bolestivosti
Zdroj
Carbonell-Baeza, A., Aparicio, V. A., Martins-Pereira, C. M., Gatto-Cardia, C. M., Ortega, F. B., Huertas, F. J., Tercedor, P., Ruiz, J. R., & Delgado-Fernandez, M. (2010). Efficacy of Biodanza for Treating Women with Fibromyalgia. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 16(11), 1191–1200. https://doi.org/10.1089/acm.2010.0039 (Není Open Access)
Snížení stresu – děti a učitelé
Zdroj
Stueck, M. (2011). The Concept of Systemrelated Stress Reduction (SYSRED) in Educational Fields. Problems of Education in the 21st Century, 29, 119–134. Dostupné z: https://oaji.net/articles/2014/457-1405178953.pdf
Psychické a fyzické zdraví – VŠ studenti
Zdroj
López-Rodríguez, M. del M., Baldrich-Rodríguez, I., Ruiz-Muelle, A., Cortés-Rodríguez, A. E., Lopezosa-Estepa, T., & Roman, P. (2017). Effects of Biodanza on Stress, Depression, and Sleep Quality in University Students. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 23(7), 558–565. https://doi.org/10.1089/acm.2016.0365 (Není Open Access)
Emoční inteligence – ženy
Zdroj
Abad Robles, M. T., Castillo Viera, E., & Orizia Pérez, A. C. (2014). Los efectos de un programa motor basado en la biodanza en relación con parámetros de inteligencia emocional en mujeres. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 14(1), 13–21. https://doi.org/10.4321/S1578-84232014000100002 Dostupné z: https://scielo.isciii.es/pdf/cpd/v14n1/art01.pdf